Uitstelgedrag: met deze 5 tips doe je er direct wat aan

Uitstelgedrag. Je hebt een taak, het moet af, en toch schuif je het voor je uit. Hoe kan dat? En belangrijker: wat kun je eraan doen? In dit artikel delen Lisette Doornbos en Martine Deiman 5 tips om jouw uitstelgedrag direct mee te lijf te gaan. Meteen even lezen dus!

 

Hoeveel mensen ken jij die nooit (maar dan ook nooit) uitstelgedrag vertonen? Precies, iedereen heeft er weleens last van.

Voor ons gaat het vaak als volgt: het begint met een klein beetje uitstel. Eerst even dit doen.

Vervolgens wordt de taak die je hebt uitgesteld in je hoofd steeds groter. En groter en groter. Waardoor je nog meer gaat uitstellen.

En als je het dan uiteindelijk, na eindeloos uitstellen, ‘gewoon’ doet, denk je na afloop: waarom deed ik dit niet meteen?

‘Als je na eindeloos uitstellen een
taak ‘gewoon’ doet, denk je vaak:
waarom deed ik dit niet meteen?’

 

Natuurlijk, soms kiezen we zelf voor uitstel. Bijvoorbeeld omdat we zin hebben in die Netflix-serie.

Maar het gebeurt ook dat we uitstellen zonder dat we daar bewust voor kiezen. Zo hikken wij meestal echt tegen de belastingaangifte aan.. Maar ja, het zal toch moeten gebeuren.

Daarom vroegen wij ons af: wat kun je doen om dit soort uitstelgedrag te voorkomen?

Hieronder delen we 5 tips waarmee jij vandaag al aan de slag kunt. Wel even doen dus!

 

Tip 1: hak een grote taak in kleine stukjes

Vaak is wel duidelijk wat het resultaat moet zijn van een actie, maar ben je gewoon het overzicht kwijt.

Slim: maak een lijst van alle kleine taken die je moet voltooien om die grote taak af te ronden. Zo heb je je overzicht weer terug!

 

Tip 2: neem korte pauzes tijdens je werk

Lekker pomodori: 25 minuten werken, 5 minuten pauze. Als je weet dat je maar 25 minuten hoeft vol te houden, maakt dat het starten gemakkelijker.

Na een blok werken begint een welverdiende break, waarna je met frisse zin weer aan de slag kunt.

Handig: met deze techniek voorkom je dat je pas stopt met een taak wanneer je geen zin meer hebt én zorg je ervoor dat je meer motivatie hebt om na elke pauze verder te gaan.

 

Tip 3: de tweeminutenregel

Kun je een taak in 2 minuten afronden? Doe het dan direct. Het uitstellen (of inplannen) van een kleine taak kost vaak meer tijd dan het simpelweg uitvoeren ervan. En het haalt alle motivatie weg.

Dus pleeg dat ene belletje, antwoord op die simpele e-mail. Voor je het weet, is er weer iets van je takenlijst af.

 

Tip 4: niet moeten, maar willen

Houd voor ogen wat je wilt bereiken en waarom je die ene taak moet uitvoeren.

Sommige taken zijn nu eenmaal niet leuk. Probeer dan te kijken naar het grotere geheel. Voor welk doel is deze taak een middel?

‘Als je weet waarom een taak
waardevol is, vind je ook eerder
de motivatie om hem uit te voeren’

 

Als je weet waarom een taak waardevol is, vind je ook eerder de motivatie om hem uit te voeren.

 

Tip 5: maak je werk steeds leuker

Als iets leuk is, stel je het niet snel uit! Daarom helpt het om je werk steeds leuker te maken.

Zorg voor afwisseling en ontspanning. Bedenk creatieve beloningen. Of werk samen met een ander, ook als dat niet beslist hoeft – maar gewoon, omdat het leuker is.

Hoe leuker je het uitvoeren van jouw taken zelf maakt, hoe minder je zult uitstellen.

 

En wat is jouw favoriete tip?

Iedereen heeft wel eens last van uitstelgedrag. Wij ook!

Gelukkig hebben we het schrijven van dit artikel niet voor ons uitgeschoven. We hebben nu allebei een favoriete tip en beginnen het vermijden van uitstel zowaar leuk te vinden.

  • Voor Lisette werkt de tweeminutenregel heel goed. Zo stapelen kleine taakjes zich nooit meer op. 
  • En voor Martine is het belangrijk om het werk leuk te maken en het einddoel voor ogen te houden.

Aan het slot van dit artikel zijn wij benieuwd: wat is jouw favoriete wapen tegen uitstelgedrag?