Zo is het om te schrijven voor Bewegin

Bewegin barst van de verhalen. Onze talenten doen dagelijks ervaringen op die de moeite waard zijn om te delen. Geen wonder dus dat we ook daarvoor een team hebben: het contentteam. In dit artikel deelt Lily Theelen haar ervaringen als lid van dit team. 

 

Het woord content vliegt ons op kantoor om de oren. “Wil je nog even content schrijven voor dit backlog item?” Of: “Voordat je de definitieve content aanlevert, moeten er nog een paar mensen hun plasje over doen.”

Inderdaad, zo gaat het echt.

En goed om te vermelden: dit blog gaat niet over kantoortaal. Waarover dan wel? Over content en de waarde van schrijven en verhalen delen met elkaar.

Content as a word

Maar eerst nog even over het woord content. Waar komt dit toch ineens vandaan? En waarom is deze Engelse term ook in Nederland zo populair?

Tot voor kort vond ik ‘content’ vooral een formele manier om uit te drukken dat je tevreden bent. Nu wordt het algemeen gebruikt om inhoud aan te duiden. Tekst. Een verhaal. Content dus. Nou, vooruit dan maar.

Verhalen vertellen

Bij Bewegin hebben we genoeg verhalen te vertellen. Sinds een jaar hebben we daarvoor een contentteam, met daarin een aantal rasechte contenttijgers.

‘In onze verhalen delen we onze ervaringen bij Bewegin’

 

Doel: de verhalen van Bewegin vertellen. En dan vooral ‘onze’ verhalen – die van de talenten in Bewegin.

Want wij doorleven het concept en kunnen onze ervaringen delen met andere talenten die dat nog niet doen, maar Bewegin misschien wel overwegen.

Terugblikken

Zo werd ik ook onderdeel van het contentteam. Dat wil zeggen: tot nu, want dit is mijn laatste blog (nog zo’n woord).

Nu ik uit het team stap, leek dit me een mooi moment om eens terug te blikken op mijn ervaringen en de rol van content binnen Bewegin.

Content meetings

Als we bijeenkomen voor een ‘content meeting’, dan bespreken we samen welke verhalen over Bewegin het meest de moeite waard zijn.

‘We sparren over de kapstok, het haakje en de insteek’

 

En natuurlijk: hoe we een onderwerp interessant kunnen maken. Onze gesprekken gaan dan over de kapstok, het haakje en de insteek.

Hier sparren we met elkaar over, zodat we elk verhaal zo waardevol mogelijk wordt.

En wanneer je een aantal maanden als een van die contenttijgers actief bent, doe je een aantal waardevolle lessen op. Twee van deze lessen deel ik graag met je.

Kwaliteit

Misschien vanzelfsprekend, maar door het proces van schrijven en de hulp die we hierbij krijgen leer je jouw schrijfkwaliteit steeds verder verbeteren.

Dit zorgt er niet alleen voor dat je steeds meer plezier krijgt in het schrijven van blogs, maar deze vaardigheden neem je ook mee in je werk bij de opdrachtgever. Ook daar ga je beter schrijven. Dubbele meerwaarde.

Creativiteit boosten

Daarnaast is de kans groot dat je creativiteit een behoorlijke boost krijgt.

‘Een paar zinnen tikken is niet moeilijk, maar wat wil je nou eigenlijk vertellen?’

 

Een aantal zinnen achter elkaar tikken is zo moeilijk nog niet, maar wat wil je nou eigenlijk vertellen? En nog belangrijker: wie is je publiek en wat willen zij lezen? Hoe kun jij je lezer écht in jouw verhaal trekken?

Daar regelmatig mee aan de slag gaan, ook dat helpt je in je dagelijkse werk.

Schrijven = ontwikkelen

Best wel zinvol en leuk dus, zo’n contentteam. We vertellen verhalen waar anderen (hopelijk) iets aan hebben.

En door die verhalen te schrijven, ontwikkelen we onszelf.

Boost

Nu ik er zo over nadenk: moet content creation niet de core business van ons traineeship zijn, zodat ik mijn skills en mijn career path nog meer een boost geef?

Oké, ik overdrijf.

Maar mooi om te schrijven voor Bewegin, dat was het wel. En ik blijf schrijven. Want wie schrijft – nou ja, je snapt ‘m wel.