Zo motiveert Rianne haar collega’s om verbeteringen te ontdekken

De organisatie helpen om beter te worden. Dat is wat Rianne de Vries aanspreekt in de opdracht die ze van Bewegin kreeg bij een grote woningcorporatie. Wouter Westerveld tekende haar ervaringen op. 

Ik sprak Rianne in Amsterdam, in het restaurant van de woningcorporatie waar ze werkt. We hadden een erg leuk gesprek, waarin ze enthousiast vertelde over haar werk.

Eén project sprong er voor Rianne echt uit, omdat ze er veel voldoening uit haalt. Ze werkt daarin aan een betere omgang met complexe klantvragen, samen met een ander talent van Bewegin, Adriaan Mutsaers.

Hieronder deel ik het verhaal van Rianne over het project. Hopelijk biedt het je een mooi inkijkje in de praktijk van werken bij Bewegin.

Rianne aan het woord

‘Mijn opdracht valt binnen een nieuw project voor het behandelen van complexe klantvragen. Vaak gaat het om gevallen waarbij in eerste aanleg iets niet helemaal goed is gegaan.’

‘Wat me enthousiast maakt, is
dat ik betrokken ben bij een project
dat de organisatie beter maakt’

 

‘Als een huurder bijvoorbeeld wacht op een antwoord vanuit de corporatie, maar het is niet duidelijk wie in de organisatie daarvoor verantwoordelijk is, dan moet dit project uitkomst bieden.’

Onderzoek

‘Het hart van het project is een stappenplan. Met als eerste stap: onderzoek doen. In de systemen kijken welke informatie al bekend is en de juiste collega’s aanhaken om inzicht te verschaffen.’

‘Vervolgens tekenen we een tijdlijn, zodat de vraag of het probleem visueel en dus meer tastbaar wordt.’

‘De waarde hiervan is bovendien dat je opeenvolgende handelingen goed kunt beoordelen. Hierdoor kunnen we aanwijzen waar de knelpunten zitten.'

In gesprek

‘Tot besluit maken we de feedbackloop dicht. Dit doen we door met de betrokken collega’s in gesprek te gaan. Zij kunnen dan vertellen hoe de situatie heeft kunnen ontstaan en samen kunnen we zoeken naar verbeteringen in het werkproces.’

‘Uiteraard blijven we in contact met de collega’s die in een casus centraal staan. We weten allemaal hoe lastig het soms is om verbeteringen écht te laten landen in de praktijk. Dus daar helpen we bij als dat nodig is.’

Beter

‘Wat me enthousiast maakt, is dat ik betrokken ben bij een project dat de organisatie beter maakt.’

‘Dat zorgt er ook voor dat steeds meer collega’s bij het project willen aanhaken, bijvoorbeeld door hun casus aan te bieden.’

‘We krijgen erg positieve reacties
van collega’s die deelnemen’

 

‘Het meest waardevol is dat collega’s dankzij dit project loskomen van hun eigen afdeling en naar het grotere geheel kijken. We krijgen erg positieve reacties van collega’s die deelnemen.’

Beweging

‘Mensen in beweging krijgen en ze motiveren om verbeteringen door te voeren, dat vind ik tof.’

‘Kleine dingen kunnen daarbij het verschil maken. Bijvoorbeeld door simpelweg collega’s bij elkaar te brengen, zodat ze beter kunnen samenwerken.’

Creatief

‘Dat soort interventies zijn natuurlijk vooral leuk wanneer je de ruimte krijgt om initiatief te nemen en creatief te zijn. Gelukkig krijg ik dat in mijn opdracht volop.’

‘Ik besteed echt elke dag tijd aan nieuwe ideeën. Hoe kan ik een verschil maken? Welke werkvormen en wat voor sessies kan ik aanbieden? Dat maakt het leuk én houdt het uitdagend.’

 

Bij Bewegin zijn we continu op zoek naar ambitieuze talenten. Nieuwsgierige en positief ingestelde starters die steeds verder willen komen. Sta jij te popelen om je loopbaan meteen te beginnen én je volop te blijven ontwikkelen? Kom dan nu in Bewegin. Tot snel!