Miscommunicatie op de werkvloer? Jacolien ontdekte een aanpak die werkt

Heb jij ook wel eens volledige miscommunicatie met iemand? Dat je iemand zijn punt of reactie echt niet begrijpt? Of praat je wel eens met een collega die heel direct is, waarna jij niet weet hoe je daar mee om moet gaan? Jacolien deelt haar ervaringen.

 

Ik heb situaties zoals die hierboven staan veelvuldig meegemaakt. Met als resultaat: onbegrip of irritatie. Waarom denken zij niet zoals ik? Snappen ze nou echt niet wat ik bedoel? Ik vroeg me altijd af hoe ik met zulke situaties moest omgaan. Totdat die ene training voorbij kwam bij Bewegin.

Als junior organisatieontwikkelaar bij Bewegin ben je naast je werkzaamheden ook volop bezig met je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Er staat altijd wel weer een interessante training op het programma. Zo ook de drieluik over persoonlijke effectiviteit.

Handig

Tijdens deze training heb ik geleerd de communicatiestijl van anderen te observeren, zodat je beter kunt omgaan met situaties waarin je elkaar niet meteen begrijpt. Met als resultaat een betere communicatie en samenwerking. Handig hoor.

Voorafgaand aan de eerste training, vulden alle deelnemers een vragenlijst met 25 vragen in. Bij aankomst van de eerste training kreeg iedereen de uitslag in de vorm van een profielschets. Hierbij werken ze met verschillende kleuren, die elk weer voor bepaalde eigenschappen staan.

‘Het leek wel alsof iemand
mij m’n hele leven had gevolgd!’

 

Herkenbaar

Toen ik mijn uitgebreide profiel las, dacht ik echt: ‘Het lijkt wel alsof iemand mij m’n hele leven heeft gevolgd!’. Het was zo herkenbaar allemaal. De profielbeschrijving beschreef de manier waarop ik communiceer, hoe ik sommige dingen doe of wat juist mijn valkuilen zijn.

In de trainingen leer je waar de verschillende kleuren voor staan en hoe je je eigen handelen en behoeften in het licht van deze kleuren kunt begrijpen (hoe je bijvoorbeeld onbewust en bewust op dingen reageert).

Observeren

Daarnaast leer je in de training ook hoe je effectief met anderen kunt communiceren door te observeren en in te schatten waar zij behoefte aan hebben. Handvaten hierbij zijn onder meer lichaamstaal, kenmerken van gesprekken, en hoe mensen op goede en slechte dagen zijn.

Tijdens de trainingen stel je onder begeleiding van de coach concrete leerdoelen op. Met als doel om thuis of op je werk effectief te gaan communiceren met de persoon die je in gedachte hebt genomen. Hierin probeer je effectief te communiceren door ook aan de ander tegemoet te komen. ‘Behandel een ander zoals hij of zij behandeld wil worden’, zei de coach.

Zo ging ik naar huis met een collega in gedachten om onze communicatie te gaan verbeteren, met observeren als startpunt. Ik wilde kijken hoe zij zelf communiceert en wat ervoor nodig is om effectief te communiceren.

‘De training geeft me gereedschap
dat ik elke dag gebruik’

 

Positief

Door de observatie leerde ik dat het belangrijk is om deze collega positief te benaderen en te bevestigen. Je bent daardoor op de ander gericht en spontaan verbetert je communicatie. Je communiceert dus minder vanuit jezelf, maar vanuit behoeften van de ander. Dit stimuleerde onze samenwerking en begrip naar elkaar.

Deze training gaf dus inzicht in mezelf én in anderen, met als doel: prettig en effectief samenwerken. Ik heb inmiddels ervaren dat de inzichten die ik heb opgedaan niet alleen professioneel relevant zijn, maar ook privé, bijvoorbeeld in de omgang met vrienden of familie. Zo gaf de training me gereedschap dat ik elke dag gebruik.