‘Zo werkt talent: de impact van Lotte’
Lees het hele verhaal
Goed samenwerken gaat niet vanzelf. Eén op één, binnen een team van collega’s of samen met andere teams – de boel op de rit houden is soms hard werken. Willemijn Bos vroeg zich af hoe het beter kan en zette hier haar tanden in. Resultaat: 3 tips voor beter samenwerken.
Heb je weleens dat het lijkt alsof je collega van een andere planeet komt? Of andersom: dat je iets wilt uitleggen, en het is helemaal niet zo ingewikkeld, maar wat je zegt komt totaal niet aan?
Soms mis je het gevoel dat zegt: ‘wij begrijpen elkaar’. Wij zitten op één lijn.
Dus toen ik voor een nieuwe opdracht mocht bijdragen aan het ontwikkelen van een afdeling, ben ik me hierin gaan verdiepen. Hoe zorg je dat je elkaar begrijpt?
Nuttig, want ik startte mijn opdracht met het houden van interviews: heel veel verschillende verhalen, standpunten, belevingswijzen en persoonlijkheden.
En daarbij had ik veel aan de drie inzichten hieronder. Dus daar gaan we: drie tips om met elke collega in een korte tijd tot een goed en waardevol gesprek te komen.
Tip 1: leer de ander écht kennen
Als je weet wat iemands diepste drijfveren (ongeveer) zijn, kun je zijn of haar praktische keuzes en voorkeuren vaak stukken beter op waarde schatten.
Want je weet waar ze vandaan komen.
Je kunt er subtiel naar vragen, maar niet iedereen lepelt zijn of haar drijfveren zomaar op. En dat hoeft ook niet. Stel gewoon een paar open vragen die het gesprek in de juiste richting duwen.
Wat vind je belangrijk in je werk? Wat waardeer je het meest aan je werkomgeving? Waar haal jij motivatie uit? En waar stoor je je aan? (Je stoort je vaak het meest aan de dingen waar je het meeste gevoel bij hebt. Meestal over het tegenovergestelde.)
Het leuke aan het stellen van deze vragen is: elk gesprek wordt meteen stukken persoonlijker en daarmee minder formeel. Je werkt aan onderling vertrouwen, zeker als jij ook open over jezelf bent.
Leer de ander écht kennen. Want hoe dieper je iemand kent, hoe beter je iemand zal kunnen begrijpen. En benut wat je ontdekt om jullie samenwerking te verbeteren.
Tip 2: maak de ervaring compleet
Dit herken je vast wel: als mensen vertellen hoe zij bepaalde situaties of ontwikkelingen ervaren, dan zijn er vaak verschillen in de vorm waarin ze hun woorden gieten.
De een heeft het meer over wat hij of zij dacht. De ander gaat meer in op gevoelens. En dan heb je ook nog mensen die vooral focussen op de handelingen, het doen.
Mensen hebben vaak een voorkeur voor één van deze drie. Pas door ze alle drie expliciet onderwerp van gesprek te maken, krijg je een volledig beeld van hun ervaring.
Dus stel, je bent benieuwd hoe iemand zijn of haar rol bij de overstap naar een nieuw IT-systeem heeft ervaren, zorg dan dat alle aspecten aan bod komen:
– Wat heb je gedaan?
– Wat deed dat met jou?
– Wat waren je gedachtes, ideeën of bedenkingen?
Zo maak je jouw beeld van hun ervaring compleet.
Tip 3: onderzoek iemands voorkeuren
Iedereen bekijkt de wereld op een andere manier.
De één herinnert zich nog precies wat voor kledingstuk zijn of haar gesprekspartner op een bepaald moment aan had en hoe de omgeving eruitzag.
De ander herinnert zich juist haarscherp welke formuleringen er precies werden gebruikt op dat ene moment.
We nemen de wereld allemaal waar op onze eigen manier. Daar is geen goed of fout in. Maar om effectief te kunnen communiceren, en dus goed te kunnen samenwerken, kan het ontzettend helpen als je inzicht hebt in hoe de ander graag communiceert.
Hier kun je op verschillende manieren naar kijken.
Eén manier is door te kijken naar voorkeuren voor zintuigen. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor wat ze zien. Jouw gezichtsuitdrukking kan bijvoorbeeld beïnvloeden hoe ze zich voelen – en dus ook jullie samenwerking.
Probeer daarom na te gaan of iemand visueel (zien), auditief (horen), kinesthetisch (voelen), olfactorisch (ruiken) of gustatorisch (proeven) is ingesteld en doe daar je voordeel mee.
Of let eens op de voorkeuren voor tekst versus beeld om informatie te verwerken. Kan jouw collega beter uit de voeten met een model of een grafiek, of is het juist de verhalende toelichting die hem of haar áán zet?
En heeft iemand veel woorden nodig of juist een directe aanpak?
Kortom: haak aan op voorkeuren, of bedien meerdere voorkeuren als je communiceert, en jullie zullen elkaar beter begrijpen. Waardoor de samenwerking verbetert.
Yes, ik begrijp je
Tijdens een van de trainingen bij Bewegin kwam deze uitspraak van Stephen Covey voorbij: ‘Je moet eerst begrijpen, voordat je begrepen kunt worden’.
In mijn werk wil ik ontwikkeling op gang brengen en mijn opdrachtgever helpen verbeteren. Dit lukt alleen als ik begrijp hoe mijn collega’s de praktijk van vandaag ervaren én erin slaag om mijn ideeën op hen over te brengen.
Door het dagelijks toepassen van de bovenstaande tips, denk ik steeds vaker: yes, ik begrijp je.
Hey talent! Bij Bewegin zijn we altijd op zoek naar ambitieuze talenten. Nieuwsgierige en positief ingestelde starters die steeds verder willen komen. Benieuwd hoe we jou kunnen helpen bij het begin van je loopbaan? Check Jouw Slimme Start en kies zelf wat we voor je kunnen doen!
Andere verhalen van Bewegin over werk, ambities, Talent Bevrijden en meer..
Lees het hele verhaal
Lees het hele verhaal
Lees het hele verhaal